Osnovna načela za kvalitetan poslovni plan
Poslovni plan mora zadovoljavati pet kriterija kvalitete — mora imati jasnu strukturu, biti lako čitljiv, koristiti razumljiv jezik, biti realističan, orijentiran prema tržištu i prezentirati analizu konkurencije.
Jasna struktura
Poslovni plan mora imati jasnu strukturu u kojoj će se potencijalni investitor lako snaći.
U suprotnom se može dogoditi da investitor uopće ne želi pročitati vaš poslovni plan ili da plan ostavi dojam neozbiljnosti na investitora.
Stoga, važno je logički i smisleno prikazati različite segmente ulaganja.
Na primjer, pripazite na to da prvo opišete samu investiciju, a tek potom navedete financijske projekcije ulaganja.
Laka čitljivost i razumljiv jezik
Važne informacije moraju biti jasno istaknute u dokumentu te je ključno informacije predstaviti linearno – prema vremenskom, hijerarhijskom ili logičkom slijedu.
Tekst treba biti moguće razumjeti bez obzira na to tko ga čita, a jezik koji se koristi mora biti prikladan.
Primjerice, u financijskoj analizi treba koristiti adekvatne financijske izraze.
Realističnost
Investicija mora biti prikazana realistično, što znači da aktivnosti treba kvalitetno isplanirati, a troškove i rizike što točnije. Kako bi se osigurala realističnost investicije, tvrtka treba uzeti u obzir što više faktora tijekom planiranja ulaganja.
Orijentiranost prema tržištu
Plan investicije treba biti razrađen imajući u vidu trenutnu situaciju na tržištu, ali i potencijalne scenarije za razvoj tržišta u narednom periodu. U skladu s različitim predviđanjima, potrebno je identificirati najvjerojatnije rizike kako bi se u budućnosti moglo blagovremeno i prikladno reagirati na njih.
Analiza konkurencije
U svakom stadiju razvoja nove poslovne ideje, a posebice pri razvoju investicije koja je značajna za poslovanje poduzeća, ključno je biti svjestan trenutne i planirane tržišne pozicije. To znači da je nužno realistično analizirati postojeću konkurenciju, te potencijalnu i buduću konkurenciju ako se radi o razvoju novog proizvoda ili usluge i zauzimanju nove tržišne pozicije.
U sklopu analize tržišta, poduzetnik treba istražiti tržište prodaje kao i tržište nabave.