Priprema IRI projekata: Osvrt i savjeti evaluatora - Calluro.hr

Priprema IRI projekata: Osvrt i savjeti evaluatora

19.01.2022.

Priprema uspješnog i kvalitetnog IRI projekata je zahtjevna.

Iako su kontrolna lista i obvezni obrasci za vrednovanje projekata javno dostupni, često su nejasni i teško ih je točno istumačiti.

Kako bismo vam pomogli, pripremili smo za vas ovaj vodič.

U njemu ćete saznati točne kriterije koje evaluatori primjenjuju za ocjenu vašeg projekta.

Osim toga, saznat ćete i što žele vidjeti u vašoj projektnoj dokumentaciji.

Sigurni smo da će vam ove informacije pomoći ostvariti maksimalne bodove na natječajima.

Ključne činjenice o IRI projektima

IRI projekti su projekti u sektoru istraživanja, razvoja i inovacija.

IRI projektima možemo smatrati sve projekte koji rezultiraju novim proizvodima ili uslugama koji proizlaze iz istraživanja.

Osim na razvoj potpuno novih proizvoda i usluga, IRI projekti mogu biti usmjereni i na znatno poboljšanje već postojećih proizvoda i usluga.

Svaki IRI projekt mogli bismo svrstati na neku od 9 razina tehnološke spremnosti, prema tome koliko je projekt blizu izlaska na tržište.

Upravo je to dio koji prijaviteljima često zadaje najviše problema tijekom priprema IRI projekata. Teško im je odrediti na kojoj se razini spremnosti njihov projekt doista nalazi.

Ipak, to je aspekt koji svaka institucija koja nudi bespovratna sredstva zahtijeva u svojim pozivima na dostavu projektnih prijedloga.

Savjetujemo da pročitate naš blog o razinama tehnološke spremnosti kako biste uspješno odredili TRL svog projekta.

Osnovni uvjeti za ostvarivanje bespovratnih sredstava

U daljnjem tekstu ćemo nabrojati kriterije koje IRI projekti moraju zadovoljavati kako bi im evaluatori dali zeleno svjetlo, odnosno kako bi projekt uspješno ostvario bespovratna sredstva u sklopu bilo kojeg poziva za IRI projekte.

To su:

  • inovativnost projektne ideje
  • smanjen rizik propadanja investicije
  • ozbiljnost ili dokazivost ciljeva projekta
  • povezanost sa S3 tematskim prioritetnim područjima

Više o svakom kriteriju saznajte u nastavku.

1) Inovativnost projektne ideje (Inovativno ✔)

Prvi kriterij svih poziva jest da projekt mora biti inovativan.

To znači da njegova bit mora biti razvoj novih ili poboljšanje postojećih proizvoda, usluga, tehnologija i poslovnih procesa.

Pritom rezultat projekta mora biti novost na globalnom, regionalnom ili lokalnom tržištu (a ne samo unutar vaše organizacije).

Takve se inovacije mogu osigurati na dva načina:

  • ulaganjem u vlastite istraživačko-razvojne kapacitete, ili
  • jačanjem suradnje sa znanstveno-istraživačkim institucijama.

Uz navedeno, moramo voditi računa i o razini novosti rješenja, odnosno radi li se o:

  • radikalnoj inovaciji (na primjer, utjecaj umjetne inteligencije i strojnog učenja u dijagnozi bolesti i personalizaciji liječenja pacijenata)
  • znatnom poboljšanju (na primjer, povećanje vijeka trajanja baterije automobila za 300% implementacijom rezultata istraživanja)
  • inkrementalnoj inovaciji niže razine (marginalna poboljšanja nekog proizvoda ili usluge).

Prijavitelji tijekom priprema IRI projekata trebaju pripaziti na dvije stvari:

  • je li rezultat prava inovacija ili samo prilagodba
  • postoji li već nešto slično na tržištu

Prijavitelji ponekad pogrešno ocijene inovativnost svoje projektne ideje.

Najčešće je razlog tomu što fokus stavljaju na svoju strast i posvećenost projektnoj ideji te propuste istražiti postoje li već slična rješenja na tržištu.

Često jednostavno guglanje pokaže da nešto slično već postoji u minimalno drugačijem formatu ili izvedbi.

  • Savjet evaluatora: Istražite što već nude vaši konkurenti prije izrade projektne dokumentacije.

2) Prednost projekata bližih tržištima (smanjen rizik propadanja investicije ✔)

Što je rezultat projekta bliži lansiranju na tržište (viši TRL), vjerojatnije je da će projekt ostvariti bespovratna sredstva.

No, zašto je to tako?

Zato što svaki poduzetnički natječaj (pa tako i IRI natječaj) ima dva cilja:

  • generirati prihode
  • stvoriti nova radna mjesta

Što prije projekt može realizirati oba cilja, tim bolje.

Baš zato evaluatori preferiraju sigurne projekte za koje pretpostavljaju da će u skorije vrijeme doprinijeti tim ciljevima.

Drugim riječima, to znači:

Što je projekt bliži izlasku na tržište u trenutnom obliku, to će više bodova ostvariti na natječaju.

Takav će se projekt vjerojatno uspješnije komercijalizirati od neke nedovršene inovacije koja se još mora testirati, a to je evaluatorima iznimno važno.

  • Savjet evaluatora: Neka vaš projekt po mogućnosti bude na što višoj TRL fazi prije prijave na natječaj.

3) Uklanjanje sumnje (ozbiljnost i dokazivost ciljeva projekta ✔)

Evaluatori pri vrednovanju projekata zadržavaju dozu skepse i opreza.

Oni pokušavaju protumačiti hoće li projekt doista biti realiziran onako kako je opisano u sklopu projektne dokumentacije — i hoće li kao takav biti uspješan.

S obzirom na to, prijavitelji trebaju svojim projektnim prijedlogom uvjeriti evaluatora u ozbiljnost projekta.

No, kako to mogu učiniti?

Između ostalog, prijavitelji to mogu učiniti dobavljanjem dostatne projektne dokumentacije.

Na primjer, prijavitelj koji tvrdi da će poslovati na globalnom tržištu mogao bi u proračun projekta dodati i trošak certifikacije razvijenog proizvoda prema najvišim međunarodnim standardima.

Tako će iskazati da planira formalizirati i dokazati kvalitetu proizvoda međunarodno priznatim certifikatom. Evaluatoru to govori da se radi o ozbiljnoj investiciji i projektu s dobrim potencijalom.

  • Savjet evaluatora: Priložite svu dokumentaciju koja evaluatore može uvjeriti u ozbiljnost vaše investicije. Vodite se time da je bolje predati previše, nego premalo dokumentacije.

4) Povezanost sa S3 tematskim prioritetnim područjima (uključenost projekta u strategiju pametne specijalizacije ✔)

Strategija pametne specijalizacije je novi pristup gospodarskom razvoju koji podržava istraživačko-razvojne aktivnosti i inovacije u 5 tematskih prioritetnih područja:

  • Zdravlje i kvaliteta života;
  • Energija i održivi okoliš;
  • Promet i mobilnost;
  • Sigurnost;
  • Hrana i bio ekonomija.

Projekti koji su povezani s bar jednim od ovih područja imaju veće šanse za visoko kotiranje na natječaju.

Pritom treba imati na umu da se trenutno izrađuje nova Strategija pametne specijalizacije.

Ona će biti prilagođena novim gospodarskim i društvenim izazovima pa možemo očekivati i nova S3 područja koja će se favorizirati na natječajima u nadolazećem razdoblju.

  • Savjet evaluatora: Prije prijave na natječaj, provjerite uklapa li se vaš projekt u neko od budućih S3 tematskih prioritetnih područja.

5) Finalna provjera svih faktora

Naposljetku, treba provjeriti koliko smo kriterija mogli označiti figurativnom kvačicom.

Zapitajte se i provjerite još jednom: Je li vaš projekt inovativan? Je li dovoljno blizu lansiranja na tržište? Jeste li dokazali ozbiljnost investicije? I spadate li u neko od pet S3 područja?

Na što više pitanja možete odgovoriti potvrdno, to bolje. Tako ćete sebi potvrditi da je vaša investicija promišljena, ozbiljna, sistematična te da ima realan i mjerljiv cilj.

A upravo će takvoj investiciji evaluatori rado dati zeleno svjetlo.

Ako niste sigurni ima li vaš projekt potencijala ili jednostavno želite pomoć u pripremi projekta, kontaktirajte nas i dogovorite sastanak u vrijeme koje vam odgovara.

vrh stranice